Een uniek winkeldesign wordt vandaag de dag steeds belangrijker. Maar hoe ga je aan de slag met het ontwerpen van jouw ideale winkelruimte? ADOPT id PLM hielp Lonny-Jane van Petit Perroquet met een 3D-ontwerp van haar kinderwinkel Poperinge. ADOPT id PLM legt je graag uit welke tools gebruikt werden tijdens het schetsen.
Zoals veel realisaties is de eerste stap een realistische 3D design om het idee meer visueel te maken, om daarna de juiste beslissingen te kunnen nemen. Zo waren er alvast veel ideeën bij de start, voor het maken van de 3D kinderwinkel. Welk behangpapier komt het beste uit? In welk kleur schilderen we de wand bij de kassa? Wat is de ideale hoogte van een kledingrek? Is de ruimte niet te druk en zijn de winkelgangen toegankelijk met een kinderwagen?
Om deze vragen te beantwoorden ging ADOPT id PLM aan de slag in Siemens NX. Dankzij de 3D-tekeningen kon de nieuwe winkeluitbaatster een goed en duidelijk inzicht krijgen hoe haar winkelruimte eruit zou zien.
Het ontwerp werd parametrisch aangestuurd met gelinkte variabelen of dus expressions binnen Siemens NX. Door het wijzigingen van die expressions kon de volledige winkel aangepast worden. Dit in combinatie met Synchronous modeling (of het geometrisch modelleren) kon dit zeer snel aangepast worden. Bijvoorbeeld door een 'Snap to object' bij het gebruik van 'Move Face' en de 'Make coplanar' voor geometrische relaties.
Voor de kasten gebruikte ADOPT id PLM de functie oa Extract Body binnen éénzelfde part. Zo kan je een nieuwe kast maken door de originele kast te extracten en heb je dus een tweede associatieve kast.
Met behulp van Human Modeling kan je mensen gebruiken in je ontwerp om te verifiëren of je ontwerp goed matcht met de grootte van een mens. Is de trap gemakkelijk op te lopen? Wat zie je als achter de kassa staat? Kan je eenvoudig aan de bovenste schappen van de rekken?
Dankzij de vrijheid binnen de 'Assembly structuur' kon ADOPT id gemakkelijk verschillende onderdelen uit het volledige bestand halen. Dat maakt het handig en gemakkelijk om van een bepaald onderdeel een apart bestand te sturen naar je klant of leverancier.
We zijn gestart vanuit 1 model en kunnen dit vooraf an achteraf nog snel en eenvoudig opsplitsen in verschillende files.
Tijdens het uittekenen maakte ADOPT id vaak gebruik van 'section in sketch' en 'sketch emphasis'. Met deze specifieke commando’s binnen NX kan je een nieuwe schets uitlichten t.o.v. de rest van de tekening. Op die manier heb je een beter zicht op hetgeen je aan het tekenen bent.
Ook werd handig gebruikt gemaakt van specifieke assembly inlaadmogelijkheden om niet telkens onnodige stukken in te laden. Via reference sets kun je bijgevolg ook verschillende stukken vereenvoudigd weergeven.
Dankzij de leuke functie Fly through mode kan je als het ware door de winkel lopen en krijg je inzichten hoe groot alles in realiteit zal zijn. Daarbovenop kan de ingebouwde render module aangesproken worden om verschillende soorten materialente gebruiken in het 3D design zodat bepaalde keuzes kunnen gemaakt worden qua kleur of materiaal.
En hoe de winkel er dan uiteindelijk uitziet? Dat zie je hieronder of ga eens langs in Petit Perroquet in Poperinge voor de real-life experience!
Gebaseerd op het 3D ontwerp waren alvast enkele vragen opgelost vóór de uiteindelijke werken van start gingen!
Kon een kinderwagen overal passeren, zijn de lades in de kasten niet te hoog gemaakt, welke tekening komt op de achtermuur, welke materialen/kleur gebruiken we voor welke muur, en nog veel meer...
Update your browser to view this website correctly. Update my browser now