Hun producten worden ontworpen in België en zijn verkrijgbaar in meer dan 50 landen. En zoals ze het zelf zo mooi vertellen: “Lazer is passie, prestatie en het plezier van het rijden.” We staan alvast te popelen om Cas en Guido te interviewen, respectievelijk ontwerpingenieur en R&D manager bij Lazer
Elke dag streven zij ernaar om te innoveren, te verbeteren, te creëren van de meest veilige fietshelm, zowel voor recreatievelingen als voor pro’s. Hun producten zijn het resultaat van bijna 100 jaar ervaring, passie en toewijding. Ze proberen altijd de perfecte mix van design, comfort, veiligheid en technologie te creëren.
Lazer ontwerpt, test en produceert fietshelmen. Een deel van het team productontwikkelaars spitst zich toe op de esthetische kant en de ergonomie van de helm. Een ander deel zet zich in op de veiligheid van de helm. En daar schuilt uiteraard de grootste uitdaging. Veiligheid is een heel complex gegeven. Er wordt verwacht dat de helm heel veilig is en tegelijkertijd moet het design optimaal zijn. Daarnaast heb je ook nog heel wat deelaspecten waarmee je rekening dient te houden: gewicht, ventilatie, sustainability, koeling etc. Niet onlogisch dus dat de doorlooptijd van een helm gemiddeld 2 jaar is vooraleer het product op de markt wordt gebracht. “De helmen worden ook heel vaak getest door profwielrenners tijdens windtunnel- of veldtesten. Daarbij komt dan de uitdaging om tijdens het ontwerpproces nog aanpassingen te doen, maar dankzij de flexibiliteit van Siemens NX gaat dit zeer vlot”, vertelt Guido.
Lazer gebruikt sinds 2018 de software Siemens NX. Voorheen gebruikten ze een mix van programma’s zoals Creo & SolidWorks waardoor de efficiëntie vaak zoek was. “Na een uitvoerige benchmark tussen verschillende programma’s kozen we voor Siemens NX. Ondermeer de dubbele curved surfaces mogelijkheden van NX zijn van een véél hoger niveau dan de concurrentie. Geen enkel programma kan dat evenaren. Ook met het vooruitzicht dat NX één single platform is voor design & simulatie (voor zowel FEA als CFD) was het voor ons een voordeel op hierop te standaardiseren. Zo gebruiken we ondertussen ook al de mesh mogelijkheden van NX/Simcenter en FloEFD voor onze aerodynamische simulaties. Daarnaast zijn er ook plannen om Teamcenter in te zetten, waarin we onze workflow beter kunnen aligneren en samenwerken in één omgeving.”, Het voornaamste voordeel van de software is dat we maar 1 pakket gebruiken en er een soort van kennis pool gecreëerd wordt. “We kunnen elkaar helpen bij vragen en houden elkaar scherp op vlak van nieuwe tools.” Cas voegt er nog aan toe dat er ook snel gereageerd wordt bij ADOPT id PLM indien er vragen zijn.
En of het jaar 2020 gezorgd heeft voor een groei? “De groei van de fietssector voelen we zeker. Ook dankzij de overname door Shimano geraken we echt wel op kruissnelheid. Ook de opportuniteit om sterke wielerploegen te mogen steunen zorgt voor dat extra duwtje in de rug op vlak van bekendheid.”
“Er valt nog heel wat te exploreren in NX,” besluit Guido. “Maar de advanced surfacing mogelijkheden, de mogelijkheden voor samenwerking rond computer aided design (CAD) en computer aided engineering (CAE) hebben ons zeker overtuigd.”
Update your browser to view this website correctly. Update my browser now